Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

tisdag 10 mars 2009

splittrat, mycket och oreflekterat

Tänk vad mångfacetterat lärarjobbet är egentligen. Det spänner från att vara en praktisk fixare som ser tillfället i stunden - till en långsiktig planerare som förutser utan att låsa sig. Du ska vara flexibel - men ändå fast. Just nu flyger all kunskap likt breven på bilden all världens väg. Det är en mycket splittrad teoribas med många småkrig mellan olika teorifalanger.

Just nu är det mycket skoltrötthet i leden. Det börjar kännas av att det är en 15hp kurs och inte något lätt övergående. Idag hade vi lingvistisk medvetenhet hela dagen från morgon till eftermiddag. Stavningsregler. grammatik. lite blahablaha blir det i min hjärna för själv går jag i föreställningstankar. Jag och mina kulturskoleelever har föreställningsdag på måndag. Då blir det Midsommarnatt 3 föreställningar och jag missar 2 viktiga föreläsningar.


Å ena sidan tycker en proffessor
Å andra sidan tycker en student
Å tredje sidan tycker en annan proffessor
Varför välja? tycker läraren ute i verkligheten
Börja blanda tycker jag.

Allt är inte svart och vitt. Även om universitetet måste framställa olika ståndpunkter önskade jag att de kunde skippa skitsnacket om varandras idéer. Det är inte deras sak att välja - det är våran uppgift att skaffa oss en uppfattning och en grundsyn.

Vi har 3 arbeten att skriva nu fram till 27/3. först är det en bedömning av elevtext. Sen är det en pedagogisk hemtenta om "Pedagogisk grundsyn - grovplanering för första 3 månaderna i åk 1" och sist är det en slutuppgift som går under frågan "vad kan läs och skrivsvårigheter bero på?". Innan detta har vi haft praktik och dessförinnan en tenta. Jag tycker det är mycket för en halv termin - men det ska väl vara så antar jag. Men vi missar chansen att reflektera och bottna i alla resonemang vi ställs inför. Det är synd.

Det är också val- val av kurser. Jag har bestämt mig för att läsa Matematik i barnens värld i höst. Det behövs nog en hel termin för att få grepp om detta ämnet. Ett kärnämne. Efter det har jag sista "ämnesterminen" och då står jag och väger mellan SO eller Engelska. Men det känns som att SO kommer vinna. På grund av att det är brett och att jag har lite engelska från mittuniversitetet från innan. Efter det är det pedagogik en termin, examensarbete+fördjupning en termin och sen sista pedagogikterminen med ett till examensarbete.

Tycker det känns skrämmande att veta vad man ska syssla med så långt fram i tiden. Färdig blir jag först vårterminen 2011. Kanske har vi ny läroplan då. Kanske ny lärarutbildning. Vem vet?

Inga kommentarer: