Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

söndag 9 november 2008

Många järn

Länge sedan sist.

Just nu läser vi om fonetik i grammatikkursen. Det är många frågetecken på mina anteckningspapper. Men det brukar det vara i början av delkurser. Har i dagarna fått veta att min VFU-ledare kommer sluta i Januari. Det vill säga att jag får en ny bedömmare till nästa termin. Det gör väl inte någon skillnad egentligen då hon aldrig varit ute och kollat på någon av mina VFU-platser. Jag upplevde första riktiga VFU-mötet på mitt VFU-område i förra veckan. Det var med blandad förskräckelse jag insåg att det var två personer som dominerade diskussionerna. Det blev lite haltande. Jag känner mig inte delaktig i den gemenskapen.

Jag har börjat komma in i en tvivelsfas i studierna. November brukar ta hårt på mig. Inget ljus och fullt upp med saker att hinna. Jag har i det senaste ifrågasatt skolan och uppdraget. Det börjar målas upp en verklighet jag inte tycker nåt vidare om. En verklighet där jag som lärare aldrig kommer räcka till och måste leva med att vissa elever kanske faller igenom mitt skyddsnät. Tankarna går till början på min pedagogbana. Den entusiastiska och idérika tiden när allt var möjligt och att rädda världen bara var ett av många uppdrag. Är det verkligen 5 år sen?

Många järn i elden. Svårt att hålla alla varma. Den här biten har fått stryka på foten för mina egna grubblerier. Bättring kommer kanske. Bara November går över!

Inga kommentarer: