Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

måndag 13 april 2009

Hur påverkar vi eleverna med vår person?


Har kollat på The Prime of Miss Jean Brodie Med Maggie Smith och hittade det här brandtalet för pedagogiken. Läs, njut och inspireras. (Observera att jag kan ha hört fel på ord- det är direktcitat från youtube).

Miss Brody: My credo is enlivening, lift and stimulate!

Principal says something

Miss Brody: Education is for me the “leading out”, the word edu is coming from the root “ex” meaning out. To me education is simply a leading out of what simply already there.

Principal: I had also hoped that it was a sertain amount of putting in


Miss Brody: That would not be education – that would be intrusion from teh root-prefix meaning in meaning frust the information into the peoples head.


Se hela filmen - den är rätt spännande att duellera i huvudet. Den ställer frågor om hur vi påverkar våra elever och om detär bra eller dåligt. Eller så kan man bara njuta av Maggie Smiths skådespelarkonst - helt underbar!

Inga kommentarer: