Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

lördag 18 april 2009

VFUtider stundar - stjärnorna lyser


Jag har liksom inte vaknat upp ifrån påskens dvala. Men i nästa vecka på onsdag börjas det igen med Verksamhetsförlagda utbildningen. Då ska jag åter ligga och pendla grytidigt mellan Göteborg och Stenungsund. Det tar så emot tycker jag. Speciellt nu som det är bedömning på gång. En kontrollant från lärarutbildningen ska komma och bedömma mitt sätt att hålla i lektioner, planera elevernas skoltid och kort och gott kolla om jag är värdig att bli lärare så smått. Jag är verkligen inne i en svacka just nu. Det känns väldigt instängt att utbilda sig. Det är inte lite som vi lärarkandidater ska bemästra för att passera spärren. Och sen är det inte heller lite som ska klaffa på andra sidan. Och samtidigt är det ett jobb och det stör mig att vi lärare inte får mer betalt för allt arbete vi förväntas lägga på de framtida medborgarnas utveckling framåt. Det är hedersvärt och mycket viktigt - men inte ekonomiskt lönsamt att vara lärare. Jag kommer att ha läst hur många poäng som helst när jag kommer ut.

Är jag en bra lärare? Håller jag måttet för det uppdraget?

Det enda jag vet är att jag är en bra teaterpedagog - för det känner jag i ryggmärgen och har någon slags fallenhet för. Har jag fallenhet för Läraryrket då?Bara tiden kan stå till svars. Bara framtiden vet.

Inga kommentarer: