Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

onsdag 9 februari 2011

Färdig?

Det är så mycket att leva upp till när det är sista vfu. Förebilderna är väldigt duktiga - och rutinerade måste jag påminna mig om. De är självklara i sina sammanhang. Jag har stor respekt för deras arbete men jag kan ju inte bli som dom - Lars Åke Kernell sa det på föreläsningen innan vfun: glöm inte att vara dig själv - alla andra är ju redan upptagna! Jag måste påminna mig om att jag är nybörjare på klasslärarskapet. Jag har erfarenhet av grupper - men inte klasser. Det tar tid att bygga den där den beprövade erfarenheten och tålamod är mitt redskap. Det tog jättelång tid innan jag var självklar i min dramasal - varför skulle då klassrummet gå fortare? no quick fixes! Det är ett stort ansvar att vara lärare. Men det är ett jobb. Ett jobb har arbetstider till skillnad från studier. Jag behöver hitta en balans i mitt lärarskap just nu. Jag har inte hittat rätt våglängd ännu. Men skam den som ger sig. Jag ska försöka och försöka och försöka. Till slut ska det fungera och då har jag vuxit av erfarenheterna. Jag gillar inte hur det sas på ett vfu-möte att "nu ska ni ju vara färdiga". Den dagen jag känner mig färdig hoppas jag att ja har nåt annat jobb att gå till. I mitt universum blir en lärare aldrig färdig. Det är lite poängen - att vi utvecklas med våra uppgifter och ansvar.

varje stund är i sig ny och ger chans till förändring.

1 kommentar:

Anna sa...

jag tror aldrig att vi lärare kan bli färdiga, det kommer ju nya händelser alla dagar ingen är sig lik.jag kan också känna mig lite "out of space" när man är som lärarkandidat, man vet liksom inte hur man skall vara eftersom man inte har dem varje dag år in och år ut. När mn bara är där en vecka är det väldigt kaosigt (om man nu kan säga så).och som lars-åke sa, var dig sj'lv för alla andra är upptagna är bra, men ibland måste man ändra på sig... hoppas att det går bra med slutet :)

//Anna