Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

fredag 30 oktober 2009

Kollektivt tentaplugg

Damp ner på pedagogen strax innan 10. Väskan full med matte och hjärnan myllrande av frågetecken. Slog ner läger på ett bord i entréplanet och inväntade basgrupp 1:2. Under tiden försökte jat stilla lite frågetecken i hjärnan med hjälp av LNM110s bibel Grundläggande Aritmetik. Gick kanske inte helt smärtfritt. Några gamla kursare från svenskan hoppade förbi och informerade om att dom minsann ska börja sin c-uppsats nu och dom är den sista kullen som kommer skriva i par. Jaha. Men bra, då slipper man ett påhäng tänkte jag tyst för mig själv. L och V kom och vi satt och tragglade från halv elva till halv två. Baser, didaktiska dilemman och annat viktigt. Men vi hade det rätt roligt ändå. Vid två avvek L för att vila sin stackars förkylning. V och jag införskaffade energitillskott och återgick till brottsplatsen. Vi försökte lösa lite Rika Matematiska problem. Sen lekte vi runt med räknelagarna.

En liten sammanfattning för den nyfikna:
Kommutativa lagen: a+b=b+a - kastar om termerna utan att resultatet påverkas.
Associativa lagen: a+b+c= a+(b+c) - adderar termerna - du behöver inte addera term 1 och 2 utan kan addera term 2 och 3 om det är lättare i huvet. Distributiva lagen: axb = a x (b+c) - innehåller en Additiv Uppdelning som förenklar multiplikationen. Kan inte innehålla en Multiplikativ uppdelning.


Ja och sen diskuterade vi lite lektionsupplägg och sen gjorde vi lite subtraktionsalgoritmer. Jag tror att V förstod min förklaring av utfyllnadsmetoden till slut. Något vi INTE kunde var liggande stolen...

Efter en basomgång till så gav vi upp, klockan var 17.30. Pedagogens b-hus var avbefolkat och en väktare stirrade på oss. Ingen ska säga att vi inte försökt och att vi inte har några ambitioner. Jag vill verkligen verkligen klara den här tentan. Men det viktigaste är att jag hittar verktyg och nycklar till förståelse som jag kan mala in i ryggmärgen så att jag kan bli en sprudlande och inspirerande pedagog sen. LIVSLÅNGT LÄRANDE och tentamensplugg är lite svårt att förena - men försöka duger.

Något jag upptäckt är styrkan att sitta tillsammans med andra och resonera, innan denna kursen kunde jag inte "mattespråket" - men nu kan jag göra mig förstådd på ett helt annat sätt.

Inga kommentarer: