Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

lördag 17 oktober 2009

Tiokompisarna



Nu har 3 veckors Verksamhetsförlagd utbidlning gått. Det har varit lång tid denna gången. Har hunnit med en del. Klassen har ändrats rejält sedan jag var där förra läsåret och det är många nya vanor som ska sätta sig - och nya ansikten både i lärarkåren och bland eleverna. Låt oss säga att besparingarna märks. Men det har varit lärorikt och jag har konfronterats med många konflikter både i verksamheten och i mig själv. Hade en stund lust att hoppa av utbildningen för att saker kan te sig hopplöst. Glappet mellan Universitetets utbildning och verklighetens behov kan ibland överstiga vad man pallar att ta till sig. Som ensam grundskollärare i en klass förväntas man undervisa i alla ämnen - men jag kommer väl antagligen bara ha 3-4 ämnen i min examen. Det betyder att jag kanske inte blir attraktiv jämfört med någon med gammal 1-7lärarutbildning. Men jag är kompetent på så många områden så jag lever på hoppet om att det kan kompensera.

Jag bjuder på 2 mattetips:

Ett materialtips är kulramen - den är så himla bra att använda i tiokompis-arbetet. Det blir så tydligt och många eleverna hade en del aha-upplevelser. Toppen!


En annan grej är att göra tändsticksaskar med 10 små föremål (ex knappar/pärlor) och sen ska de delas upp i olika tiokompisar.

Inga kommentarer: