Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

torsdag 29 oktober 2009

Yrket eller Ämnet?


Tar en liten paus från tentapluggandet - det har verkligen tagit över hela mitt liv - får stress-utslag över hela kroppen med mera. Men till saken.

Vi satt och räknade några ur vår basgrupp en dag för nån vecka sedan. Plötsligt dyker det upp en skum person som vill fråga några frågor. Okej säger vi.
Först frågar hon om vi är lärarstudenter. Ja. lätt fråga. skönt. Nästa fråga: vad läser ni till för lärare? ajaj... nä det var svårt. Jag svarade F-5lärare. typ. Okej nu kommer personen med frågan: Vilket brinner du mest för - ämnet eller yrket?

Tiden stannar en stund för mig. Jag hasplar ur mig yrket spontant. Personen är nöjd och försvinner till nästa bord med studenter för att fråga ut. Men jag sitter kvar i frågan och känner hur den väger upp och ner i mitt huvud...

Mitt uttövande yrke Teaterpedagog svarar jag ämnet. Utan tvekan. Ämnet är mångfacetterat och väldigt spännande - vilken grupp jag än möter.

Men när jag tänker på yrket lärare finns det fler aspekter. Det är många ämnen att brinna för en grundskollärare. Det är också fler krav att få alla elever att lyckas. Jag ser inte ämnet först. Jag ser eleverna.

Men vänta, stop nu. Då ringer det till i örat - menar jag att jag inte ser eleverna när jag är teaterpedagog? NATURLIGTVIS ser jag eleverna! Det är ju omöjligt att bedriva undervisning utan att se eleverna. MEN ändå blir ämnet i framkant.

Ja... Det var lite flummigt uttryckt för er. Men detta är ju min processblogg - så allt som hamnar här är inte färdigtänkt...

Nu går jag under jorden med min tentaångest, under tiden går det bra att läsa på min och marias pedagogblogg - har skrivit ett inlägg om arbetsmarknad och utbildning.

Inga kommentarer: