Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

torsdag 4 mars 2010

VFU men kommunikativt flöde pågår i Åk 5

Lånad bild från http://www.alfabeta.com/bilder/kommunikation.jpg

Jag är inte vidare närvarande här i cyberrymden just nu, det pågår nämligen VFU. Är på samma skola som alltid - men det är ett helt nytt ställe i och med att jag bytt klass från F-2 till åk 5. Mycket koncentration nu med Nationella Prov. Denna veckan har jag gått in i elevperspektiv. Observerat klassrummet, kommunikationen mellan elever och lärare. Observerat relationsstatusar och konflikthanteringar. Jag har intervjuat eleverna om grammatik och om ord. Likaså klassläraren. Det har skett en nytändning. Ja, det är intressant att se hur eleverna skapar sina identiteter utifrån kön, status och sammanhang. Hur elever skiftar i status beroende på vilka som är i rummet. Även på den här fantastiska läraren som skiftar mellan alla outsagda roller som lärare förväntas ta. Kul att höra samma mål från eleverna som från läraren - det råder samförstånd. Utan att vara dött. Det finns tid för bus och stoj. Arbetsdagen för eleverna glider på i en rytm som verkar passa många.


För min egen egoistiska del tycker jag det är fantastiskt roligt att följa en så kompetent pedagog som lärt sig att prioritera. Som faktiskt inte jobbar ihjäl sig även efter arbetstid. Det som blir det blir och det kommer alltid en dag imorgon. Det är bra med en pedagog som tänker högt. Det bjuder in till min egen reflektion och eventuell respons. Jag är imponerad!

Inga kommentarer: