Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

onsdag 19 maj 2010

Utmaning - processkriv på de här 5 L-n!

Var på en jättebra föreläsning via lärarförbundet. Ulla Wiklund - fick mig att tänka till som en galning. Många tankar kommer att hamna här inom kort (förbigående i en komplex kontext). Jag utmanade mig själv i att skriva om de 5 heliga Ln som Ulla nämnde kort. utmana gärna dig själv och se va som kommer fram.

LÄRANDE
Är ett aktivt ord. Någon som är i "lärande"-mode sitter med vikten framåt. Den kan också sitta tillbakalutad med ett aktivt inre. Lärandet har många ansikten. Lärandet är ljuvligt. Att få se en aha-upplevelse är så häftigt och ger rysningar av välbehag. Lärande är att testa gränser. Låt barn klättra i träd. Låt barnen uppsöka farligheterna precis som Ronja - men finns där... för eventuell tolk mellan upplevelse och barn. Lärandet balanserar på 3 hörn: perception - reflektion - produktion. Reflektionen bör få större plats i både lärarens och elevens vardag.

LEKTION
Lektion. Att hålla lektion. Nästan som att hålla låda. Nej men nej. Så får du inte skriva tänker jag. Det låter ju negativt. Jag tänker på slaviska 40 minuterspass, jag funderar om 40 minuter kan ge något fördjupning egentligen. Men jag gillar lektioner. Lektioner ska va fyllda av tanke i aktivitet. Det ska höras att det är lektion på gång. Vi måste ta tillbaka det här ordet - det är en av undervisningens alla legobitar.

LOKAL
"Meh... vi har ju ingen lokal!" Jag kan fundera på hur vissa lyckas bedriva undervisning när jag ser deras förutsättningar. Jag tänker på hur hen kan organisera sin lokal för undervisning. Hur kan vi bygga bort sittastillpedagogiken? Hur bygger vi in rörelse i barnens vardag? Gör plats för växande!

LÄRARE
Ständigt i hetluften står vi där och ska reflektera samtidigt som vi gör saker som eleverna gör saker. Förebilder. Föräldrautbildare. Framåt. Flexibla. Fiffiga. Finurliga. Fantastiska. Finns oändligt mycket att skriva här.

LÄXA
Lydighet. "Det behöver du lära dig för att klara högstadiet" - kan ett barn i år 1 ta till sig det argumentet? Nej. Den enda läxan jag vill ge är att leka och fundera och vara nyfiken!

Inga kommentarer: