Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

onsdag 3 november 2010

Tusen gånger starkare


Vi har skönlitteratur på vår läselista igen - äntligen! Jag har precis lagt ifrån mig Christina Herrströms bioaktuella bok Tusen gånger starkare. Den är full av blyertsmarkeringar. Jag läste verkligen med pennan i handen den här gången. Boken är väldigt tankeväckande. Jag minns när den kom ut. Jag hittade den på biblioteket i Östersund. Jag hade fått mitt första jobb som teaterpedagog på en amatörteater och jag letade material till en pjäs. Jag fick aldrig läst hela - livet kom emellan - men nu läser jag den och möter mig själv - både som lärare och som elev. Jag har varit många av dessa karaktärerna... Det har vi alla. Ingen kan komma undan och säga att du aldrig varit den tysta Signe. Eller Läraren Olle som lägger skulden på andra. Eller Mimi som trycker ner andra för att själv bli större. Eller Saga som ifrågasätter. Eller Musikläraren Björn som har förmågan att se varje elev.

Jag hoppas bara att jag kan vara som Björn lite oftare. Jag vet att jag varit det vid vissa tillfällen. Men jag vet även att jag varit raka motsatsen vid andra. Jag erkänner det - men jag är ju såklart inte stolt över det.

Läs boken!

(jag ska nog gå och se filmen också)

Inga kommentarer: