Den här veckan har jag förverkligat en helt galen idé på VFU-skolan. Jag hade en uppgift med mig ut från Universitetet som gällde vår nuvarande kurs Geometri och Mätning. Under en av våra Matematiklektioner med Chalmerssnubbarna så fick vi bygga ihop Polyeder-modeller (Poly - många, eder- sidor). Jag tog modellen från en bok ur kurslitteraturen: Matte Med Mening - bra uppslag till lektioner och extrauppgifter för eleverna! Men har du inte boken kan du gå in på UtbildningsRadions mattehemsida och printa ut liknande. Att bygga dessa modeller upplevde jag som mycket lustfyllt och ville verkligen göra detta med eleverna. Det kändes avancerat - men roligt och dessutom blir det en lärandesituation där eleven använder alla sinnen.
Min VFU-klass är en integrerad F-2klass så jag fick tänka som en trestegsraket med nivåer och förkunskapsanpassning. Jag blev inspirerad av formerna och försökte hitta på ett smart sätt att
introducera uppgiften i ett meningsfullt sammanhang. Jag skapade 2 mobilanordningar med hjälp av blompinnar och paketsnöre som jag band ihop till två trianglar. Sen försökte jag hitta på ett elevnära ämne. Först var jag inne på att arbeta med de 4 elementen jord, luft, eld och vatten (på URs lärarhandledarsida kan du läsa mer). Men så kom jag att tänka på årstiden. Jag spann vidare.
Jul... Jul... Julklappar! Åk 2 fick var sina utkopierade modeller som de skulle först måla geometriska mönster (vi repeterade formerna innan) som skulle bli som "omslagspappret" på julklapparna. Detta var något som de verkligen tog till sig och verkade trivas med. Efter detta kom den kritiska punkten när vi skulle bygga ihop modellerna. Det var inte lätt - men utmanande och alla klarade det till slut - även om det blev mycket instruktioner att hålla reda på och eget tänkande. Vi hängde upp dom i mobilställningen och hade lite "vernissage".
Åk 1 hade jag planerat skulle göra Polygoner (Poly-många gon-vinkel) föreställande vanliga geometriska former. Det gjorde vi med hjälp av sugrör som ví trädde snören igenom. "Hur böjer jag till en rektangel egentligen?". När de hade gjord några så kunde dom inte hålla sig ifrån Polyeder-modellerna. Åk 2 hade berättat och då vill åk 1 också göra - så de fick lov att göra samma som åk 2 när de var klara.
Förskoleklassen valde jag att göra en uppgift med färre moment. Vi gjorde snöflingor med hjälp av reflektionssymmetri. Du har säkert gjort det själv när du var liten; du ritar ut en cirkel eller hexagon och viker den på mitten tre gånger så du får en "tårtbit" - så klipper du lite hål och mönster. När du sedan viker upp din snöflinga så ser den spännande ut. "Det är som trolleri!" sa en av eleverna. Det tillverkades många snöflingor och det var lika spännande var gång någon vek upp sin, vad blev det för mönster och hur kunde det mönstret bli just så? Det blev många intressanta reflektioner från barnen.
Detta projektet spred sig lite som ringar på vattnet. Det var lite av en "hit" att göra Polyedrar till och med på fritidstid. Nu pryder två stycken mobiler proppfulla av snöflingor, Polyedrar och Polygoner deras klassrum och jag hoppas det skall bjuda in till samtal. Det är deras matematiska mästerverk. Jag tycker att jag lyckades göra en aktivitet som både fångade deras estetiska skaparlust och deras logiska tankeförmåga - samtidigt som det blev många goda samtal om konstruktioner. Så denna veckan gjorde jag iallafall EN bra sak som lärarkandidat. Veckans guldstjärna går till alla dessa fantastiska elever som genomför mina underliga direktimporterade påhitt från Universitetet.
2 kommentarer:
Låter ju fantastiskt bra Alex. Hur upplevde du "klimatet" i klassrummet under denna typ av uppgift, med andra ord var det stökigt eller snarare för stökigt? Mobilerna var i alla fall jätte fina, lyllo dina elver som får göra så roliga saker. Teknisk fråga angående bloggandet; hur följer jag din blogg?försökte klicka på det som stod allra längst ner men det fungerade inte! Puss och kram
Först tekniska frågan: jag har öppnat min blogg så högst upp i högerspalten står det en "gadget" som heter "bloggintresserade" för att följa min blogg klickar man på ikonen "Följ". Har inte helt förstått hur det fungerar.
Nu till det pedagogiska frågan. Klimatet i klassrummet var högt till tak. Uppgiften fångade eleverna såpass så att de höll ljudnivån på en bra nivå. Jag parerade rätt så mycket genom att möblera om rummet vi var i så att alla eleverna satt i grupper om 2-3 stycken per bord. Jag placerade ut eleverna så att de inte satt med sina "bästisar" - jag sökte nya möten. Det var en gömd samarbetsövning i uppgiften då alla bord fick en polygonmodell som de ansvarade för skulle tillverkas. Alltså fick man förlita sig på varandra efter att jag givit en verbal instruktion. (Det ingår i åk 3 mål - så det är bra att de får träna!)
Jättespännande att se hur de löste uppgiften och se vilka som kunde samarbeta.
För att svara på din fråga så upplevde jag att klassrumsklimatet var kreativt och levande.
Inbjud (pedagogplanerat) kaos så får du skaparglädje!
kram!
Skicka en kommentar