Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

tisdag 15 juni 2010

Verkstadsintryck

Idag var andra dagen på sommarkursen Teknik för pedagoger. Igår var det lite grunder och orientering - men idag fick vi släppa loss med byggen av olika slag. Vi har en ytterst sympatisk kursledare, JH.

Katapultbyggartävling. Jag ser genast hur roligt barnen har det i mitt tänkte klassrum när de får göra medeltida krigsverktyg på ett kreativt sätt.

Leksaksbilrally. Hur rullar något och varför? Vad påverkar styrningen?

Vattenhjul. Vad är den effektivaste biten?

Helt fantastiskt roligt att få va problemlösare i lekform.

Märker hur görande föder tanke och tanke föder görande och hur det går som en serpentin vidare och vidare. Mitt sätt att närma mig problem är trial and error. Testa först - fundera sedan och därefter - förbättra.

Imorgon ska vi ha hållfasthetslära. Det är många intryck samtidigt -så jag bör sova. Filmer kommer eventuellt upp när ja är tillbaka hemma.

Inga kommentarer: