Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

torsdag 3 juni 2010

Tekniksommar

Engelska lider mot slutet - några rester kvar och orapporterade poäng - men jag hoppas att jag kan få godkänt så jag slipper göra om något mer nu.

det klingar sakta av mot sommarlov för alla barn här i Sverige. Själv tuffar jag vidare med sommarkurser och teaterprojekt... Men nästa år vid den här tiden - då skriver jag nog sista inlägget på den här processbloggen. Då är jag förhoppningsvis inte lärarkandidat längre - utan behörig lärare även i grundskolan.

Men nu först "Teknik för pedagoger i skola och förskola" på Uppsala Universitet. Hoppas att det ger mycket uppslag till lektioner. Tycker det är väldigt intressant med tekniken i samhället - det är ju en slags brygga mellan Samhällsorienterande och Naturorienterande ämnen. Det borde vara ett ämne som skulle kunna entusiasmera människor i alla åldrar. Själv är jag mest inne i elektricitet - ljusteknik är viktigt i mitt yrke. Ljusförändringar kan berätta allt mellan himmel och jord. Men jag tänker att denna kursen kanske kan ge mig lite tillverkningstips - funderar på fördämningar och på vattenhjul - något som jag själv gjorde som liten. Viktigt är väl med att fånga alla eleverna på något plan - att de förstår nyttan av teknik.

Just nu flyttpackar jag, mitt sista läsår kommer jag vara Göteborgare - av praktiska skäl. En studentlägenhet - i väntan på att något annat skall dyka upp. Det slår mig vad många färdigheter som krävs av den som vill flytta. Det handlar om att Klassificera, Placera, Pussla, Organisera, Administrera. Visst är det en del synonymer med teknik och matematik?

Inga kommentarer: