Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

tisdag 28 september 2010

B-uppsats in the making


Jag och skrivkollegan har åkt berg och dalbana idag med vårat uppsatsämne.

Vi började med att vilja göra något om skollagen. Efter en stund skrotades tanken för att det blev svårt att greppa vad vi skulle undersöka.

Det fortsatte med att vi ville göra nåt med kursplanerna i matematik - jämföra de nuvarande med de gamla? textanalysera vad en elev ska kunna?

Någonstans tappade vi bort temat "Vi och dom".

Sen gick vi till vår handledare och han börjar spåna.

Matematik som statusmarkör:
Dikotomier framträder
Vi som kan matte - dom som inte kan matte
Dom som kan matte - vi som inte kan matte

Vem blir den som "kan" matematik?
Vem blir den som inte "kan" matematik?

Det kokar som ett makrillstim i huvudet på mig just nu. Jag trivs nu när bollarna hänger i luften - vi vet inte vilka vi riktigt fångar men vi har nu saker på gång.

Inga kommentarer: