Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

torsdag 2 september 2010

sista höstterminen - ett år kvar!

Nu har min sista hösttermin börjat på lärarprogrammet. Jag kommer tillbringa första halvan med näsan nere i en bok som heter Metodpraktikan - vi skall skriva b-uppsats! Andra halvan kommer vi att vara ute på VFU (bli bedömda ännu en gång) och nåt mer som ja inte vet om än.

Men just nu... Metodpraktikan, Gilje och Grimens och Ambjörnsson. Det är jättemånga som går den här kursen - eftersom det är en obligatorisk kurs för alla lärarstudenter. Jag känner mig anonym i skaran. Orkade inte helt ta in alla människor på storföreläsningen idag.

Vi ska alltså skriva b-uppsats inom ett av temaområdena; Kultur och identitetskapande, Vi och dom, Hållbar utveckling och miljömål, Internationalisering och Ett samhälle söker sin berättelse. Sistnämnda är ingen b-uppsats utan ett getaltande projektarbete. Valet kanske synes lätt för er som läst mig ett tag. Den sistnämnda kanske känns mest logisk - men jag vet med mig att jag inte kommer orka ännu en kreativ process - speciellt inte med akademiska förtecken. Jag behöver kontrast till mitt jobb. Så därför väljer jag bort den och står kvar med de andra. Av dom väljer jag även bort hållbar utveckling och Internationalisering. Så valet är mellan Kultur och identitetsskapande eller Vi och dom.

Vi skriver i göteborg b-uppsatsen i grupp. Det är väldigt läskigt. För jag känner ingen av alla dessa lärarstudenter. Jag tillhör inte någon specifik "generation" utan är fristående. Jag känner mig orolig för att bli lämnad och utesluten... Gamla känslor från mellanstadiet.

Ja detta blev ett dagboksinlägg i en lärarkandidats pre-oro inför en nyss startad kurs. Bra va.

Lycka till alla ute i kursstartstider!

2 kommentarer:

sökaren sa...

lycka till och hoppas att dina kurskamrater förstår vikten av att lägga tid på att lära känna varandra.

Alex sa...

Tack! Vi får väl se. Kursen har ju inte några ambitioner att arbeta med grupprocesser - mer än att man måste genomföra grupparbeten.