Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

onsdag 16 december 2009

är jag värd något där ute?

Dagens skollag är lika gammal som jag är. Så visst borde det vara dags att uppdatera litegrand?

"Förskolan blir en egen skolform"

JA! Bra erkännande! Äntligen kommer förskolan att "räknas". Det är ett
otroligt jobb alla pedagoger i förskolan gör.


"För undervisning ska huvudmannen använda lärare som har rätt utbildning,
dvs
för ämne och årskurs"

Jan Björklund säger att en lärare
skall
vara behörig i alla ämnen som den undervisar. När är en lärare
behörig i
ett ämne? Här verkar råda en del delade meningar. Den gamla
lärarexamina är
bredare än min utbildning medan jag däremot har ett
djup som de saknar. En
fundering om vad gäller årskurs - jag känner mig lätt
förvirrad vad gäller detta - min utbildning innehåller svenska, matte och
engelska i spannet F-9 (olika intervaller per ämne).

Vi får se vad lärar och lärarutbildningsreformen säger...

här är remissförslaget i sammanfattning till den nya skollagen

Inga kommentarer: