Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

onsdag 16 december 2009

mönster och mening


VFU idag - ett litet nedslag innan elevernas jullov kickar in på fredag. Nästa termin byter jag F-2 klassen mot skolans åk 5 och matten förvandlas till Engelska. Om detta vet inte eleverna något om ännu. Bäst är väl det. Jag blev nästan lite rörd när jag kom in i klassrummet och de hade "pimpat" upp geometrimobilerna med julpyntsgrejer och tärnglitter. naaaw. det betyder att de inte är helt osynliga!
Några ögonblicksbilder från dagens matematik-rytmiklektion med förskoleklassbarnen:


Två av barnen håller på att utforska varandras rytmmönster - samtdigt pratar de om framtiden:
- Vet du?
- Nä
- Ja ska bli trummis när jag blir stor
- aaa... det ska jag med, vilket band ska du spela i?
- Världens bästa band!
- Vilka då?
- Inte vet ja vilka som är bäst när ja är stor - dummer!


Jag sätter mig med ett barn som verkar morgontrött. Hen sitter lutad mot väggen och är passiv.
- Vill du prova att sortera upp ljudstenarna?
- Näe... Ja orkar inte!
- Orkar inte? Varför inte då?
- Du vet jag sorterade massa innan idag.
- Jaha va spännande - hur sorterade du då?
- Massa bara. Okej då... Jag kan sortera hälften av ljudstenarna - dom låter för mycket!

Det började snöa under en lektion jag hade med åk 2 - barnen tryckte näsorna mot fönstret och längtade ut. Som tur var kunde de gå ut fem minuter senare...

Inga kommentarer: