Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

onsdag 23 december 2009

Nya bud i gammal skrud

Hittade lite info från Lärarförbundet om de nya behörigheterna nu när det kommer ny skollag där BERHÖRIGHET i ett ämne krävs för att bedriva undervisning i ämnnena.

Låg, mellan och högstadiet kommer tillbaks (även om de nog inte lämnat folkmun). Du kommer kunna få två sorters lärarexamina - grundlärare och ämneslärare (det senare är åk 7-9, gymnasiet och vuxenutbildning och kräver 5 års studier).

Grundlärarna kan antingen bli
F-3 (lågstadie) eller 4-6 (mellanstadie)
45 hp svenska 30 hp svenska
15 hp engelska 15 hp engelska
30 hp matematik 30 hp matematik
15 hp Naturorienterande ämnen 15/30 hp
15 hp Samhällsorienterande ämnen 15/30 hp
60 hp utbildningsvetenskap 60 hp
30 hp Verksamhetsförlagd utbildning 30 hp

"Lärare i bild, dans, dramatik och musik läser 120 hp i det estetiska ämnet och kan sedan välja en fördjupning i ämnet eller ett sidoämne på 30 hp. Möjligheten att välja ett sidoämne gäller för lärare som vill inrikta sin kompetens på grundskolan år 1-6"

I det här nya systemet känner jag mig som en elefant i en porslinsfabrik. Eller som en rund kloss som ska passas in i ett fyrkantigt utrymme. Men jag hoppas på en fast anställning med möjlighet till fortbildning inom so/no senare... Ser jag snabbt på det hela ser jag en renässans för snuttifiering inom lärarutbildningen - flest ämnen vinner. Visst ska vi vara allkonstnärer vi 1-6 lärare - men vi måste väl ändå få chans att fördjupa oss nånstans? Jag vet att jag kommer bli en bra lärare - sen kanske jag får fortbilda mig i de ämnen som inte står på mitt examenspapper. Det viktigaste är väl då att det finns resurser till det där jag hamnar!

Det löser sig!

Inga kommentarer: