Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

tisdag 29 december 2009

2009 lämnar mig med mersmak

2009 är snart historia,

för mig var det året jag bevisade för mig själv att jag klarar allt
bara jag bestämmer mig för att lyckas - med lite socker i botten går medicinen ner och plötsligt blir det kul. Mary Poppins har varit en ledstjärna. Både på universitetet och på jobbet.
Min största personliga seger var matematiken. Jag har blivit otroligt inspirerad och styrkt. Jag tror jag kan bli en riktigt hyfsad mattelärare - helst den bästa för just mina kommande elever. Det finns öppningar att arbeta med matematik i samband med projektdagar ute i grundskolorna på kulturskolan. Det vore riktigt intressant att koppla matematik till mina undervisningsämnen, det finns många beröringspunkter att upptäcka.
På jobbet har jag fått lov att arbeta med helt otroligt kreativa och handlingskraftiga elever och kolleger. Varje utmaning har tagit, format och haft kul med! 2009 lämnar mig med mersmak.

Så 2010, vad ska det bli för år?

Univeristetet bjuder på nya utmaningar. Nya projekt. Nya perspektiv på lärandet. Vårterminen blir det till att ta upp engelskan igen, språket hamnar åter i fokus. Det blir ny VFU-klass, en åk 5 mitt i brinnande nationella provstider. Spännande. Till hösten börjar mitt sista läsår som lärarkandidat. Mycket pedagogiska teorier, b-uppsatsarbete och förberedelse inför examensarbetet. Det blir tufft.

På jobbet är våren alltid fylld av produktioner, skolföreställningar och utåtriktat arbete, det är då jag ser hur eleverna växer och kastar sig in i det kreativa kaoset utan hämningar. Det är som att se när korna släpps på grönbete - otrolig glädje och iver! Till hösten vet jag inte än vad som händer - visstidsanställningar är ju alltid visstidsanställningar även om jag jobbat på samma ställe i 3 år snart kan vi aldrig veta hur saker utvecklas. Jag stannar gärna kvar ett tag till. det finns mycket som vill göras.

Inga kommentarer: