Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

lördag 2 januari 2010

reflektion om rum

En övning jag brukar göra med mina elever är att de får i ordningställa ett talande rum. Något har hänt i rummet.

Jag tänker på lärmiljöer: när du går in i ett rum kommunicerar det olika saker, mentala instruktioner.

När jag går in i min Dramasal på Kulturskolan jag arbetar på känner jag hur rummet nästan skriker till mig "rörelse". Här sitter vi inte still. Här hittar vi på. Här provar vi andra identiteter, leker med olika karaktärer. Här leker vi kull. Här utforskar vi våra känslor, här gråter, skrattar, skriker, sparkar vi loss olika roller. Här är vi utan klockor. Här råder fantasin som yttersta gräns. Här kan allt hända, här fyller vi rummet med gränslösa gestaltningar.

Jag tänker på klassrummet. Vad kan ett klassrum berätta? vad kan de ge för signaler?

Några klassrum jag har varit i signalerar motsatsen till dramasalen. Sitt still och lyssna. tiden är dyrbar och närvarande hela tiden - på det sättet att "ingen har tid" att se. Det är mycket som styr. Du har en roll som du får hålla dig till. Saker kan kommunicera att det vill bli pillat på - men det är kanske inte tillåtet. Det är nästan som att det inte är tillåtet att lära. Du ska redan kunna.

Jag har inte tänkt klart om detta ämne, förhoppningsvis tänker vi aldrig klart om saker - då dör ju dynamiken.

2 kommentarer:

Öpedagogen sa...

Hej! Hittade hit från matematikundervisning.se, såg att du kommenterat på vår blogg. Intressant att följa dina tankar kring din utbildning. Jag lägger till din blogg på min sida. // Marie

Alex sa...

Tusen tack - jag "addar" dig på min lista. Kul att upptäcka nya bloggkollegor! Här är det tankar högt och lågt, både knutet till jobbet (kulturskolan) och universitetet (lärarprogrammet). Välkommen!