Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

måndag 4 januari 2010

Rum... som i rumsuppfattning

Har hjälpt en vän att flytta. Det är väldigt mycket logistik och rumsuppfattning i flyttarbranchen. När hen är på en lägenhetsvisning försöker vi ofta föreställa oss rummen med våra möbler - uppskatta hur de får plats och måtta med ögat och kroppen. När vi sen flyttar börjar Spatiala förmågan testas med det fysiska Tetris - hur kan vi fylla ett flyttlass mest effektivt? Hur kan vi kombinera de här föremålen så att det uppstår balans mellan tyngd - lätthet - volym och yta? Du ställer helst inte in dina växter och sen vardagsrumssoffan på dom - om du vill att växterna skall överleva. Observerade, medan jag höll upp dörren, två killar i 25 års-åldern som bar säng idag uppför en spiraltrappa. Sängen var tvungen att vändas och vridas i totalt samförstånd för att inte slå i väggar eller tak. Kommunikationen var dock inte helt klockren dem emellan, de delade inte samma kommando-koder så vid ett tillfälle vippar sängen över när en av dem ropar höger och den andra kör rakt motsatt håll (fast dock sitt höger). Världen är relativ - Höger för en person kan vara vänster för en annan. Vi fick upp sängen till slut - på tre pers.

Inga kommentarer: