Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

måndag 4 januari 2010

Hur skapar jag Rum för lärande?

Va roligt hen kan ha med paint egentligen... Bilden ska ge en känsla av rum i rummet.
Förmågan att skapa rum i rummet. Hitta sin egen bubbla - dela andras bubblor. Ständigt in och utgående. Fokusera och avfokusera. Lägga sig i och lägga sig till. Lägga av och lägga på. Hur kan vi ha simultan verksamhet utan att störa varandra och samtidigt inte glömma bort varandra? Mitt ansvar. Ett klassrum... tänk om hen fick jobba på en plats där det inte fanns några bänkar eller "placeringsbord" - skulle vara intressant att se hur ytorna skulle användas. Va kan vi fylla ett klassrum med då? Får hela världen plats - eller måste vi kanske göra ett urval? - Vem gör det urvalet och varför? Hade en dansk kollega som jobbat i Danmark många år på en skola där det inte fanns klassrum. Det fanns samlingsplatser och avskärmade rum - men ingen klass ägde något klassrum. Spännande - eller otryggt?

Inga kommentarer: