Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

måndag 4 januari 2010

Utdrag ur FB-chatt med en medstudent

Jag och en medstudent filosoferade över begreppet flum över FB en sen kväll, jag har fått tillstånd att dela den här biten med resten av världen. Det är totalt ocensurerat (förutom några namnreferenser som är borttagna av etiska skäl). Inga stavfel är rättade heller.


- Det finns ingen bra definition av begreppet flum i skolan, det är det Björklund har misslyckats med.

- med flum menar jag typ: otydlighet, att tala gott om saker som man kanske har svårt att ha belägg för och att saknar mätbara effekter

- Fast flum är inte det heller enligt ordboken

- Vad säger den?

-Flum är bara ett innehålls löst ord som kastas på kreativa människor

-jag gillar iallafall inte ordet flum och jag vill definitivt inte bli uppfattad som flummig. Jag vill vara saklig och självklar

-shit flumpedagogik fanns med

-what?

-i wordfinder

-oj... va är det? enligt wordfinder allså

- Det står: Pedagogisk riktning som betonar personlighetsutveckling på bekostnad av inlärning
haha! det står att det är ett nedsättande begrepp

- öhmm.. sen när är personlighetsutveckling hämmande för lärande?

- Annars betyder flum oredigt intellekt och sånt, och lite andra knark grejjer
Det måste vara björklund som fört in det

- helt sjukt

-hör inte personlighetsutveckling ihop med inlärning?

-jo - genom att lära om dig själv lär du om andra och tvärt om
oh... särskrivning
tvärt om.... tvärtom ska de va

- Vart är världen påväg?
Visste inte att det fanns en feel good skola

-fellgood skola? de har ja aldrig hört om heller

-"Må bra" skola Det känns ju som dom menar så

- man ska inte må bra i skolan - man ska bedömmas och vilja vidare
om du frågar björkis

- Att en "Må bra" kommer i vägen för inlärning...

Inga kommentarer: