Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

tisdag 19 oktober 2010

Bästa kompis

Läser en bok just nu skriven av Kalle Güettler som heter Bästa kompis. Det handlar om Jojo som flyttat från storstaden med sin mamma efter att hon och pappan skiljt sig. Jojo är 12 år och har först svårt att komma in i den nya klassen - tills han imponerar på de coola killarna och blir upptagen i deras gäng. Jag följer Jojo med spänning, han är en rolig karaktär som sugs upp i gruppbildningar. Det är rätt mycket action - och mycket etiska frågor. Boken handlar mycket om gängbildning, grupptryck och om vem som är tuffast. Jag skulle nog kunna sätta den i händerna på elever och se vad som händer i mötet. Jag känner igen vissa saker från min egen tid i åk 6 - andra saker är främmande för mig men väldigt intressanta.

Läs den!

Inga kommentarer: