Gick förbi konsthallen på väg till dramasalen igår och fick en ingivelse att ta med en av mina teatergrupper dit. Det såg så spännande ut och jag ville se vad mina 10-åringar skulle kunna uppleva i kontakt med konst. Att låta rummet vara pedagog. Som Reggio-Emilia i miniatyr.
Det var en helt makalös upplevelse att gå in där med eleverna och uppleva tillsammans med dom, deras fantasi sträckte sig långt över horisonten. När vi återgick till dramasalen för att bearbeta konstpausen så fick vi ta del av spännande intryck i form av uttryck.
Vill ni se bilder på konstbesöket eller uttrycken så klicka här
Tack för att jag får vara teaterpedagog!
3 kommentarer:
Vilket praktexempel på att låta miljön vara pedagog :) Vilket härligt möte ! Allt gestaltande har ju samma härkomst...viljan att utrycka något, dela med sig....underbart!
Rummet har en stor inverkan på barnet. Jag önskade vi hade längre teaterlektioner så det gick att bygga upp fler miljöer än nu. Teater handlar ju mycket om att kunna förenkla ett rum - allt i teaterrummet kommmunicerar något. Ja allt detta vet du förstås - du som teaterpedagog!
Va skrev du c.uppsats om?
He he he , ja med det är alltid roligt att höra det från någon annan och kunna reflektera tillsammans :)
Jag skrev om det vidgade textbegreppet. Undersökte vad pedagoger, som sa sig arbeta med RE-filosofin som grund, visste om det och hur/om de arbetade med det. Intervjuade sex olika pedagoger från förskolan och skolan. ROLIGT vill jag lova :) Det var så jag kom i kontakt med den förskola jag arbetar på nu :)
Skicka en kommentar