Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

söndag 10 oktober 2010

På begäran: mina tankar om 40timmars vecka

Vi har haft uppe diskussioner om att införa 40-timmarsvecka på några av de Kulturskolor jag jobbat vid. Jag tänkte 40-timmarsvecka var bra först eftersom det skulle få kommuner att tänka om vad gäller lärartjänster. Det skulle bli synligt att lärare inte hinner med sina uppgifter om de gick hem ett visst klockslag - utan att ta med sig jobbet hem.

Diskussionen på Universitetet där jag läser är obefintlig.

Personligen...

Jag har inte lust att jobba 9-5 - då hade jag inte valt läraryrket. Jag är en utpräglad projektmänniska som lärt sig att ansträngning kräver återhämtning. Jag jobbar hellre in när det finns att göra för att få ledig sedan när det inte är lika mycket. Vi har sommarlov för att våra medarbetare - eleverna - inte är där då. Att undervisa handlar om att fånga stundens ingivelse - vart drar eleverna? För att kunna det måste det finnas marginaler. Jag är en person som hämtar inspiration från samhället. Om vi stänger in alla våra lärare i skolan varje dag skulle vi kanske aldrig få några impulser till nya saker.

Rent materiellt finns det inte en dator åt varje undervisande lärare i Sverige. Jag har inte någon egen dator eller helt egen arbetsplats på mitt nuvarande jobb. Vi delar. Även om det fungerar så har man ingen hemvist att arbeta på. Vi har ett rum som man kan gå till och ringa i fred - men då delar vi den med väldigt många lärare. Mycket arbete hamnar därför i hemmet.

Nu vet jag inte hur min situation ser ut när jag kommer ut i skolan som behörig lärare. Men jag hoppas på att vi får behålla våra ferietjänster - det var det jag tyckte va en av de övervägande förmåner jämfört med andra yrken.

Junitjejens inlägg om 40-timmarsvecka.

1 kommentar:

Junitjej sa...

Kul att du skrev ett inlägg om det här!! Jag tycker att det är synd att det hela tiden läggs på en massa merarbete på oss lärare. Om vi slapp allt pappersarbetes, så skulle vi kunna lägga mer arbete på lektionsförberedelser och på eleverna.