Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

fredag 30 april 2010

Ett bra exempel

På min VFU har jag en väldigt bra lärare som jag följer just nu. Försöker bena ut vad det är som gör henne bra?

Tydligheten: att vara tydlig i sitt gränssättande och att handlingar får konsekvenser.
Genomskinlig struktur; Allt som finns i klassrummet är motiverat - allt utgår från målen på olika vis
Morötter: att motivera eleverna i deras vardag
Inbjudande till samtal om allt mellan himmel och jord; allt kan avhandlas
Samarbetssökande; öppen dörr i klassrummet - omvärlden är välkommen
Nyfiken och intresserad utav omvärlden och
Balans mellan in och output
Elevorienterad; kan sina elever och har ett avslappnat förhållande till konflikter - dom kommer och går, de kan aldrig undvikas - men alltid diskuteras.
Tillåtande: både mot sig och sin kunskap och elevens; alla kan ha fel och det är enklare att säga det direkt när hen kommer på det.
Humor, lärare utan humor blir inte långvariga i tjänst tror jag.

Hon har massa oneliners som jag skulle vilja skriva ner - väljer ut en här:
"Jag är först och främst klasslärare..."

Känner mig väldigt privilegierad.

Inga kommentarer: