Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

lördag 3 april 2010

Bilden av stränga lärare



Vi jobbar ju med schabloner i teaterbranchen. Den senaste tiden har jag umgåtts med en rätt sammasatt roll: högstadielärare i matematik, Gertrude som hette Lars innan - men som bytte kön. En militärisk sträng och rätt konstig lärare som jag antar bor i en arkivflik på skolan hen jobbar på. När vi improviserade kändes det hur Lars-Gertrude hade svårt med gränserna. Jag tyckte det var väldigt intressant att krypa in i en så stereotyp "dålig-sträng-lärarroll" och hitta det logiska i dennes val av metoder. Visst kan du bara gå in och spela en yta på scen - utan att förstå valen - men det är ju mycket större utmaning och roligare att hitta det logiska i det ologiska. Jag kom fram till att det kankse vore bra om alla blivande lärare fick lov att rollspela sitt yrke... För att bearbeta det logiska?
Jag kommer sträva efter att inte bli en Lars-Gertrude.

Inga kommentarer: