Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

lördag 17 april 2010

Legitimationspassning

Ett inpass om lärarlegitimation: jag tror det kan vara krångligt. Jag tänker att då förlängs ju utbildningen till lärare med ytterligare ett år "provåret". Är det bra? Kommer det finnas "provårsplatser" åt alla som vill? Oron sitter någonstans utanpå och fräter lite i huden. För jag har tillbringat mycket tid i skolan som Pedagog och jag har inte förstört någons liv - även om jag varit formellt obehörig. Behörighet känns relativt. En säger si och en annan säger så. Måste skolan befolkas bara med lärare? Blir det inte lite väl instängt? Vad händer med Deweys devis om att skolan ska flytta ut i samhället då? Vägen till lärare blir snävare på ett sätt. Att gå från gymnasiet till en lärarutbildning är inte allas väg till lärarkallet. Känns som det inte bjuds på några 2nd chances i regeringens förslag.

En fråga jag ställer mig: vad är skillnaden på Lärare och Pedagog? Varför görs skillnad?
Jag tycker Pedagog är ett väldigt vackert ord. Det betyder "att leda någon" - bilden att leda någon vid hand är väldigt vacker. Lärare låter som att jag tvingar någon till något. Men det är ju bara min subjektiva upplevelse av två likartade ord. Jag säger med stolthet att jag är Teaterpedagog för det är vackert. Att leda något till teatern.

Inga kommentarer: