Välkommen!

Detta är min processloggbok där jag försöker göra min kunskap synlig - mest för mig själv, men även för andra intresserade. Skicka gärna en kommentar, diskussion är välkommet!

fredag 30 april 2010

växtvärk


Det är trassligt med tankar just nu. Det är framtiden som fyller mitt sinne.

Det är tankar om val och ställningstaganden angående sista året på lärarutbildningen. Lärarutbildningen består just nu av 3 terminer som alla lärare ska läsa, oavsett inriktning. Jag har 2 sådana på raken - ett helt år med allmänpedagogiska påhitt. Där finns inget val.

Däremot. VFU. Var gör jag mig bäst? Jag har tillbringat snart 2 år på en liten skola i östra delen av Göteborg. När jag började där fanns det f-5 - nu är det på väg att bara bli f-2 pga olika omorganisationer och hopslagning med en annan skola. Jag tycker det varit väldigt intressant att följa en arbetsplats en lite längre tid och se hur personal ändå måste vara beredda på att flyttas runt. Jag var i samma f-2 i 1½ år och nu är jag i åk 5. Till hösten ser det ut att bli en f-1 och några f-2 och en åk 3 på skolan. Jag borde, om jag skall vara kvar på skolan, försöka få hamna i åk 3 och få se "brytningen" mellan låg och mellanstadiet som ändå känns stark på den här skolan. Det är olika kulturer. Då skulle jag också få följa de jag såg starta i första klass när jag började, vilket ger mig möjligheten att få en lång båge. Sen finns det ju den andra skolan som är hopslagen med oss. Den är större och mer heterogen vad gäller elevunderlaget. Det kanske vore nyttigt att byta skola och bara konfronteras med någonting helt nytt?

Sen har jag ett annalkande examensarbete. Det känns väldigt hoppigt och spattigt med mitt ämnesval nu. matterytmiken funkade bra i praktiken - men inte i teorin. genusbiten känns spännande - men svår att genomföra. jag känner ett tvång att fixa ihop saker och idéer i sommar.

molande växtvärk

Inga kommentarer: